Artikel uit de “Sa” 19 september 2018
Een sporthuis van vijftig jaar oud. Dat betekent vijf decennia vol veranderingen in een snel veranderende markt. Tinus en Jannie van der Hoef weten er alles van. Het is continu inspelen op de omstandigheden. Een proces van afscheid nemen en specialiseren.
‘Naast onze zadel- en zeilmakerij aan de Nieuwstraat openen wij op 4 oktober een winkel in luxe lederwaren en sportartikelen.’ Dat was de tekst van de uitnodiging die Lolke en Froukje van der Hoef in de zomer van 1968 op de post deden. Een nieuw avontuur in de Hoofdstraat. Zoon Tinus (63) was nog maar 17 toen hij in 1972 ook actief werd in het bedrijf. Zijn vrouw Jannie is inmiddels ook al ruim 35 jaar intensief bij de winkel betrokken.
Het was de tijd dat sport steeds populairder werd. “Mar de merke foar tinten, kampearspul en túnstuollen groeide ek hiel bot. Wy sieten oeral yn”, vertelt Tinus. “En ús heit hie it learwurk derby. Fan redens, fan tassen. En de sinneskermen wiene foar ús ek hiel belangryk.” Het ging economisch goed in Nederland en dus breidde het assortiment van al die verschillende productgroepen enorm uit. “Wy koenen net alles dwaan bliuwe. Dêr wie de romte net foar. En ekstra romte wie der net.” Ooit waren er plannen om fors in oppervlakte uit te breiden in de Hoofdstraat of om elders in Gorredijk een grote nieuwe winkel neer te zetten. “Mar op it yndustryterrein mocht fan de gemeente net oan partikulieren ferkocht wurde. Dêrom ha wy keuzes meitsje moatten yn it assortiment. Wat wol, wat net?”
De ruitersportartikelen, de kampeerspullen, de tuinmeubels verdwenen. En nadat mem Froukje in de winkel stopte, maakten ook de lederwaren plaats. De winkel van Van der Hoef specialiseerde steeds verder in sportartikelen, wandelschoenen en sportieve vrijetijdskleding. Het assortiment groeide en groeide opnieuw. “Der kamen ek hieltyd mear fabrikanten.” En dus is het weer tijd om keuzes te maken.
Van der Hoef hanteert nu als uitgangspunt ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Dat betekent dat het sporthuis weer terug is bij de basis: functionele sportkleding. Voor alle zaal- en veldsporten, voor het zwemmen en voor running en fitness. “Wy ha foarried yn alle maten, ek grutte maten. De basis moat der wêze. Dat sjogge wy as in mearwaarde.”
Maar er is meer. Van der Hoef kent net als alle winkels de uitdaging om het hoofd te bieden aan de concurrentie op internet. Die ligt wat Tinus en Jannie betreft in de extra service en ervaring. In de winkel kun je bijvoorbeeld schoenen in alle maten passen. “Skuon ha gjin standaardmaten. Dan is it hiel lêstich om yn te skatten welke skoech goed is. Dat freget ervaring.” Bovendien is het voor de keuze van de juiste schoen heel belangrijk om te weten hoe de koper de schoen wil gebruiken en waarvoor. Ook daar is kennis voor nodig. En die bieden Tinus, Jannie en verkoopster Mina die al 22 jaar in de winkel werkt.